Abstract:
У сучасних умовах українські порти не можуть розвиватися з такою швидкістю, як
зарубіжні. Дослідження показує, що для вирішення
даної проблеми необхідно запроваджувати нові
механізми управління, модернізувати технічну базу
портів для збільшення вантажообігу, а для цього
потрібні значні грошові вкладення.
Як показує практика, перспективним методом залучення інвестицій в порти України є державно-приватне партнерство (ДПП). У свою чергу,
проаналізований світовий досвід реформування портів демонструє, що найбільш популярною та успішною формою ДПП є концесія. Ключова перевага концесії ‒ новий рівень стимулювання приватного оператора, який отримує повне право розпоряджатися майном порту (крім його реалізації).
На даний час починається реалізація «Стратегії розвитку морських портів України до 2038
року», в якій велику роль надано концесії. Особливості останньої редакції Закону України «Про
концесії» значно спрощують впровадження цього
механізму в морських портах України. Проаналізовано умови пілотних концесійних проектів, конкурс
на які було об’явлено у вересні, за ними морські
порти отримають майже 19 млрд. інвестицій.
Прогнозовані макрорезультати розвитку
АМПУ та портової галузі показали, що до 2025
року планується поліпшення стану портової інфраструктури, збільшення обсягів вантажопереробки
та днопоглиблювальних робіт, доходів та впровадження концесії у 6 морських портах України. Механізм концесії сприятиме розвитку морських портів
та економіки країни в цілому.