Abstract:
У статті розглянуто правові основи регулювання послуг морського тран-
спорту у сфері туризму і міжнародних подорожей.
Морський транспорт є одним з найважливіших компонентів економіки дер-
жави, забезпечує підвищення ефективності суспільного виробництва, створює
умови для раціонального розміщення виробничих сил, сприяє розвитку соці-
альних проблем, забезпечує ділові, культурні поїздки населення, обмін всере-
дині країни та за її кордоном.
Мореплавство пов’язане з міжнародною діяльністю, яка породжує різносто-
ронні правовідносини. Сферою такої діяльності є перевезення пасажирів, яке
регулюється міжнародними морськими конвенціями та законодавством Укра-
їни. Міжнародні правила морського перевезення пасажирів потребують дотри-
мання кожною державою стандартів національної безпеки. Розглянуто широке
коло питань, в основі яких полягають безпека морського судноплавства, захист
життя, здоров’я людей, дотримання правил перевезення вантажів.
Проаналізовано різноманітні договірні відносини, які складаються у комп-
лексі морського перевезення та побутового й екскурсійного обслуговування
учасників міжнародних подорожей. В плані дослідженої проблеми акценту-
ється увага на понятті договору морського круїзу, його особливостях.
Специфіка такого договору полягає у його суб’єктах та порядку заключення
договорів фрахтування. Ці договірні відносини є єдиними за своєю правовою
природою морського перевезення пасажирів. Акцентовано увагу на фрахту-
ванні судна, умовах заключення цього договору та його видах.
Активізація міжнародного туризму та морських подорожей обумовлює необ-
хідність їх чіткої правової регламентації, імплементації міжнародних морських
конвенцій в морське законодавство України, наближення технічних та екологіч-
них стандартів у сфері морського транспорту та поступового їх запровадження
на вітчизняному ринку.
Для забезпечення розвитку морського туризму необхідно розширити спів-
робітництво міжнародно-транспортних організацій у реалізації міжнародних
угод у галузі морського транспорту. Вдосконалення стратегії міжнародно-тран-
спортних комунікацій має відповідати змінам у міжнародній транспортно-еко-
номічній кон’юнктурі.