Abstract:
У статті представлені результати емпіричного дослідження особливостей професійної спрямованості старшокласників залежно від ґендеру та статі. Для перевірки гіпотези про те, що стать і ґендер старшокласника позначаються на його уподобаннях щодо вибору професійного середовища, тобто про існування певних ґендерних стереотипів професійної спрямованості особистості, аналіз результатів дослідження складався з таких кроків: по-перше, встановлення характеру взаємозв’язків особливостей професійної спрямованості особистості старшокласників з їхнім ґендером; по-друге, порівняння груп юнаків та дівчат з різним ґендером за їхніми професійними уподобаннями. У результаті проведеного дослідження встановлено, що ґендерний індекс особистості прямо пов’язаний із схильністю до професій у сферах комунікації, мистецтва та надання послуг та від’ємно пов’язаний із зацікавленістю технічними професіями, пов’язаними з радіотехнікою, електронікою, механікою, конструюванням, а також з наданням переваги професіям реалістичного, підприємницького або артистичного типів. Це дозволило віднести до фемінних ґендерних стереотипів професійної спрямованості старшокласників їхні соціальні інтереси, схильність до взаємодії у інтелектуальному або соціальному професійному середовищі, а до маскулінних ґендерних стереотипів – професійну спрямованість на взаємодію з технікою, інтереси до електроніки, механіки, конструювання, надання переваги професійній діяльності реалістичного, підприємницького або артистичного типів. Виявлено шляхом якісного аналізу, що групи юнаків та дівчат мають певні відмінності у професійній спрямованості. Юнаки більше схильні до професій, які пов’язані із технікою, відрізняються розвиненими інтересами у сфері радіотехніки, електроніки, механіки та конструювання, надають перевагу професійній діяльності реалістичного профілю. Дівчата надають перевагу професіям типів «людина – природа», «людина – людина» та «людина – художній образ», мають виражений інтерес до хімії, біології, літератури та мистецтва, їх більшою мірою приваблює артистичне професійне середовище. Визначено при порівнянні груп юнаків та дівчат з різним ґендерним індексом особистості, що саме маскулінні юнаки відрізняються найвищим інтересом до технічних галузей та віддають перевагу професіям підприємницького типу. Андрогінні юнаки більше зацікавлені професіями, пов’язаними з господарюванням, спортом та військовою справою. Фемінні юнаки схильні вибирати професії соціального типу, цікавляться історією, політикою, педагогікою, медициною, для них найбільш привабливим є інтелектуальне, соціальне або офісне професійне середовище. Маскулінні дівчата відрізняються найвищим інтересом до професій природничого профілю, до фізики, математики, хімії, біології, прагнуть обрати професію реалістичного типу. Андрогінні дівчата схильні до професій типу «людина – художній образ», мають найвищий інтерес до літератури та мистецтва. Фемінні дівчата мають значний інтерес до географії, геології, літератури та мистецтва, педагогіки, медицини, надають перевагу професіям соціального