Abstract:
У статті розглянуто задачу про рух екраноплану по круговій траєкторії, стійкий до малих збурень повітряного потоку, обумовлених збурен-нями водяної поверхні. Розглянуто якісну картину взаємовпливу водної поверхні та корпусу, що призводить до появи кутів крену, нишпорення та тангажу, а також умови для компенсуючих сил і моментів, що повертають корпус у пряме положення.Модифікована вихрова модель несучих поверхонь апарата у зоні впливу екрану. Запропонована модель дозволяє представити вектор швидкості екрано-плана лінійною функцією малих кутів крену, нишпорення та тангажу, а, отже, представити лінійними функціями цих кутів аеродинамічні сили та їх точки зосе-редження на корпусі. На основі цієїмоделі сформульовано кількісні критерії рівномірного руху екраноплану по круговій траєкторії а також критерії сталого до малих збурень руху у вигляді алгебраїчних нерівностей.