Abstract:
Навігаційна безпека судна у великій ступені залежить від
частоти і точності здійснення процедури визначення місця судна. В умовах
відкритого моря, коли відсутні візуальні орієнтири, цю задачу в останні роки
судноводії найчастіше вирішують за допомогою глобальних навігаційних супутникових систем (ГНСС), в першу чергу, таких як GPS. Але, незважаючи на великі
переваги перед класичними способами визначення місця судна, застосування ГНСС
має достатньо значні ризики, насамперед в умовах загострення військовополітичної обстановки та ведення військових дій в районах плавання.
В зазначених умовах актуальним стає застосування астрономічних методів
визначення місця суден тому, що вони є автономними. Практично немає засобів,
що дозволяють позбавити судно можливості астрономічних обсервацій при
виведенні електрообладнання з ладу; небесні світила є природними навігаційними
датчиками, що дозволяє одночасно проводити вимірювання для розрахунку
елементів декількох ізоліній; небесні світила забезпечують можливість визначення
координат судна у будь-якій частині світового океану; для визначення поправки
курсовказівника у відкритому морі поки що не існує інших способів як астрономічні. Разом з цим, класичні астрономічні методи визначення місця судна мають
деякі обмеження, які пов’язані з метеорологічними умовами, недостатньою
швидкістю й точністю оброблення вихідних даних та здійснення математичних
розрахунків, що зокрема, пов’язано з рівнем професійності людини, яка проводить
відповідні процедури.Одним з шляхів вирішення цих протиріч є запровадження синтезу єдиного
комплексу програмного забезпечення для персонального комп'ютера, методології
планування астронавігаційних спостережень з використанням персонального
комп'ютера, сучасних автоматизованих оптичних приладів, складання алгоритмів
планування та їх органічне включення до єдиного комплексу програмного забезпечення астрономічних методів навігації, а також розробка з урахуванням
універсального алгоритму контрольних і тренажерних програм з морехідної Істрономії, направлених на прищеплення відповідних професійних навичок. Прикладом
практичної реалізації означеного комплексу може стати лабораторно-тренажерний комплекс з «Морехідної астрономії», який дозволяє проводити навчання та
дослідження незалежно від погодних умов та географічного розташування на
новому технологічному рівні.