Abstract:
Вперше у транспортній науці запропоновано концепцію системної оптимізації управління процесом обробки суден (ПОС) у постановці «від швартування суден до причалів до їх відшвартування від причалів». Встановлено,
що задля реалізації цієї концепції необхідно розробити механізм оптимального
управління ПОС, починаючи з обґрунтування його організаційно-функціональної
структури. Дано визначення такого роду структури як єдності складу та порядку
вироблення керуючих впливів на ПОС з метою забезпечення для порту максимальної вигоди. Визначено, в якості ключових елементів структури інструменти формування агрегованого циклу обробки суден, фіксації інтервалу управління судновими роботами, побудови функціональної моделі адаптивного управління ПОС у
режимах ситуаційного та «ковзного» планування. Показано, що тактика управління завантаженням-розвантаженням суден у рамках агрегованих циклів дозволяє
уникнути проблеми «хвоста» процесу за межами планового періоду, а при «ковзному» плануванні стає можливим використання обновлюваної інформації про судна, вантажі та перевантажувальні ресурси порту. У результаті створюються
передумови для здійснення адаптивного управління ПОС шляхом поєднання програмного, слідкуючого і стабілізуючого управління. Встановлено, що згадані елементи організаційно-функціональної структури механізму управління ПОС розглядаються спільно при складанні ситуаційного плану обробки суден