Abstract:
В умовах зростаючої урбанізації, глобалізаційних перетворень в транспорті та логістиці, імплементації міжнародних екологічних стандартів підвищується роль транспортно-логістичних систем міст, їх фінансування та модернізації.
У статті розглянуто ключові проблеми в процесі фінансування транспортно-логістичної системи міст України, а саме: обмеженість фінансування з державного та місцевих бюджетів, збитковість підприємств транспортного сектору, низький рівень приватних інвестицій, обмеженість інструментів приватного інвестування, недостатньо ефективне управління логістичною діяльністю, високий рівень енергоспоживання підприємствами транспорту та логістики, недосконалі процедури публічних закупівель, відсутність механізму компенсації інвестицій у стратегічні об’єкти транспорту, низький рівень фінансово-економічної безпеки підприємств транспорту та логістики.
Охарактеризовано актуальні механізми фінансування транспортно-логістичної системи міста, які умовно поділено на три категорії – державне фінансування, приватне фінансування (національний та міжнародний рівень) та державно-приватне партнерство.
Зазначено, що не зважаючи на складну соціально-економічну ситуацію, пов’язану з повномасштабним російським вторгненням, в Україні прослідковується позитивна динаміка щодо загального обсягу капітальних інвестицій у такий вид економічної діяльності як транспорт, складське господарство, поштова та кур’єрська діяльність, проте аналіз обсягу капітальних інвестицій в даний вид економічної діяльності за 2018-2023 рр. засвідчив суттєве превалювання серед джерел фінансування власних коштів підприємств та організацій, що є наслідком низької інвестиційної привабливості об'єктів транспортно-логістичної системи.
Для вирішення проблем, пов'язаних з фінансуванням об'єктів транспортно-логістичної системи міст, враховуючи міжнародний досвід, запропоновано ряд рекомендацій, основними з яких є: запровадження прозорого механізму оплати за транспортно-логістичні послуги, налагодження співпраці між державним апаратом, місцевою владою та приватним бізнесом для спільного фінансування проектів розвитку ТЛС, захист інтересів інвесторів