Abstract:
Розроблено модель розподілу
бюджету часу суден за довгостроковими
контрактами в умовах нечіткої невизначеності з
урахуванням того факту, що в «вільний» від роботи
час за цими контрактами судна можуть
працювати на відкритому фрахтовому ринку.
Нечітка невизначеність проявляється в тому, що
параметри транс-портного процесу, технічні та
експлуатаційні показники роботи суден і обсяги
транспортної роботи представлені у вигляді
максимального, мінімального і найбільш очікуваного
значень, що відповідає реальній ситуації в
судноплавстві. Запропонована модель дозволяє
визначити: кількість суден певного типу, яке
необхідно взяти в тайм-чартерну оренду для
досягнення конкретних цілей при заданих умовах;
розподіл власних та орендованих суден компанії за
довгостроковими контрактами і, відповідно, вибір
контрактів (в результаті оптимізації окремі
контракти можуть бути визначені як
неефективні); визначення термінів і бюджету часу
суден (власних та орендованих), в рамках яких вони
здійснюватимуть перевезення за цими
контрактами, а також частки бюджету часу, в
межах яких вони будуть працювати на фрахтовому
ринку. Встановлені значення змінних забезпечують
максимізацію операційного прибутку, з урахуванням
її мінімально допустимої межі. Практичне
використання моделі дозволяє судновласникам
планувати роботу суден і оцінювати результати їх
роботи при відсутності повної інформації,
заснованої на прогнозах аналітиків, представлених
у вигляді нечітких чисел.