Abstract:
Стаття присвячена дослідженню впливу соціальних мереж на сучасну людину, на її ціннісні орієнтири, установки й індивідуальні
стани. Емпіричне дослідження продемонструвало збіг деяких домінуючих нормативних та індивідуальних пріоритетів особистості, а саме: «самостійність», «безпека» й «гедонізм». Також виявлено збіг ціннісних прі-
оритетів із низькими значеннями – «конформність» і «традиції». Завдяки анкетуванню виділено основні показники, що відображають суттєвий вплив на фактор користування Інтернетом, – години та вік людини. За допомогою методики «Опитувальник особистісних станів» (А. Джерсайлд) виявлено панівні стани/установки, якими стали «ворожий настрій» (3,35), «розбіжність між реальним та ідеальним я» (3,2), «відчуття безглуздості існування» (3,15) і «свобода волі» (3,05). За допомогою кореляційного аналізу розкрито специфіку взаємозв’язку між показником «години» та шкалами методики Кеттелла: фактор B (р=0,227), фактор F (р=0,397), фактор I (р=0,065), фактор Q4 (р=0,260), фактор F1 (р=0,259) і фактор F4 (р=0,003). Порівняння показника «години» та шкал опитувальника «Психічні стани особистості» (А. Джерсайлд) продемонструвало, що існує прямий зв’язок за шкалами «самотність» (р=0,343), «безглуздість існування» (р=0,179) і «безнадійність» (р=0,386). Вивчаючи зв’язок між показником «години» та шкалами за методикою Шварца, отримали зв’язок між цінностями, що орієнтовані на відчуття влади, безпеки, а також гедоністичної позиції, і кількістю годин, проведених у соціальних мережах. При цьому спостерігається негативний зв’язок із показником «самостійність», тобто певна залежність людини від соціальних мереж.