Abstract:
Магістерська кваліфікаційна робота присвячена порівняльному аналізу баз даних по розливу нафти і нафтопродуктів з морських суден. У роботі виконано оглядове дослідження транспортування вуглеводнів морським транспортом. Зазначається, що цей процес збільшує ймовірність забруднення навколишнього середовища, причому найбільше забруднення пов'язане саме з морськими суднами, коли весь обсяг нафти, що перевозиться судном внаслідок аварій потрапляє в моря та океани. Звертається увага, що докладні бази даних про розливи нафти є необхідним засобом для реалістичного статистичного аналізу, метою якого є розробка системи методів для зменшення розливів нафти та нафтопродуктів у майбутньому. Дана кваліфікаційна робота присвячена комплексному дослідженню подібних міжнародних, національних та корпоративних баз даних, а також аналізу наведених у них статистичних даних. Особливу увагу приділено оцінці достовірності цих даних та їх залежності від різних факторів. У ході дослідження використано методи математичного розподілу даних з побудовою в окремих випадках ліній тренду. За допомогою виконаного аналізу встановлено факт зменшення не тільки загальної кількості розливів нафти, а й обсягу розлитих нафти та нафтопродуктів з морських судів останні десятиліття. Також встановлено, що інформація щодо розливів в окремих базах даних не відповідає дійсності, а деякі бази даних взагалі закриті. Запропоновано створити в Україні єдину відкриту базу даних з розливів нафти та нафтопродуктів. Доведена залежність зворотно-пропорційного характеру між ймовірністю події та шкодою від неї: дрібні розливи нафти та нафтопродуктів відбуваються частіше, ніж великі. Результати цієї залежності можна використовувати при розробці моделей оцінки ймовірності розливів нафти та оцінки збитків.