Abstract:
Вперше у транспортній науці запропоновано досліджувати в комплексі
всі етапи оперативного управління процесом обробки судна (ПОС), що розглядається
окремо. Встановлено, що кожному з указаних етапів відповідає відносно автономне
завдання, яке пов’язано з реалізацією тієї чи іншої функції управління ПОС в режимах
планування і регулювання з аналізом відповідно процесу завантаження/розвантаження
судна в цілому або фрагментів цього процесу. Показано, що управління ПОС повинно
починатися з узгодження умов обробки судна шляхом установлення договірної ставки
диспачу або норми вантажних робіт. Для виконання цієї процедури розроблено методику
«вторгування» величин згаданих показників в ймовірнісній постановці. Встановлено, що
функцію планування ПОС доцільно здійснювати з використанням методів графоаналітичного моделювання, коли продуктивність технологічних ліній (ТЛ) не знижується при
одночасній роботі двох і більше ліній на одному люці, і математичного моделювання, якщо
ця умова не дотримується. Показано, що оперативний аналіз ходу обробки судна можливо
виконувати з використанням суворого у формальному сенсі методу, а також із допомогою
спрощеного методу, які викладено в статті. Запропоновано методику вироблення регулюючих впливів на ПОС, що ґрунтується на зіставленні кількості ТЛ, яка потрібна для
закінчення обробки судна в строк залишкового сталійного часу, з технологічною межею
концентрації ліній на судні й прийнятті адекватних керуючих рішень. Розроблено методику факторного аналізу результатів обробки судна з розглядом факторних та результативних показників ПОС. Викладено методику економічної оцінки підсумкових результатів обробки судна