Abstract:
Certain problems are revealed which occur during the formation of penal prohibition of the studied criminal practices at the legislative level, including the inconsistency of criminalization of illicit mining with the severity of negative legal consequences.
The article analyzes the problematic issues of prosecution for illegal extraction of minerals under Article 240, Para¬graph 2 of the Criminal Code of Ukraine “Violation of the established rules for the use of subsoil, if it has created a threat to life, health or the environment, as well as illegal extraction of minerals of public importance”. Proposals are substantiated aimed at enhancing the current criminal legislation and its implementation by law enforcement agencies of Ukraine in dealing with illegal exploitation of natural resources of national importance.
The work studied the norms of legal liability for illicit subsurface use, and judicial practice of law enforcement of the specified norms. The authors maintain that the legal provisions of criminal legislation which provides for liability for this act mentioned, should be significantly improved in terms of clear defining of the disposition and broadening and strengthening of the sanction on Article 240, Paragraph 2 of the Criminal Code of Ukraine. The expediency is confirmed to expand the category of perpetrators under this article considering the involvement of a wide range of people both directly in the process of illegal mining, and further transportation and sale.
Виявлені окремі проблеми, що виникають при формуванні кримінально-правової заборони досліджуваних кримінальних практик на законодавчому рівні, у тому числі невідповідність криміналізації незаконного видобутку корисних копалин ступеню тяжкості негативних правових наслідків.
У роботі проаналізовані проблемні питання притягнення до відповідальності за незаконний видобуток корисних копалин за ч. 2 ст. 240 Кримінального кодексу України «Порушення встановлених правил використання надр, якщо це створило загрозу для життя, здоров’я людей або довкілля, так само незаконний видо-буток корисних копалин загальнодержавного значення». Обґрунтовані пропозиції, що спрямовані на вдосконалення чинного кримінального законодавства та практи-ки його застосування правоохоронними органами України у сфері протидії незаконному видобутку корисних копалин загальнодержавного значення.
У роботі досліджені норми, що встановлюють відповідальність за незаконний видобуток корисних копалин, а також судова практика правозастосування вказаних норм. Зроблено висновок, що незаконний видобуток корисних копалин загальнодержавного значення на сьогоднішній день фактично залишається безкарним. Аргументована авторська позиція щодо доцільності вдосконалення норми кримінального законодавства, що передбачає відповідальність за вказане діяння, з більш чітким формулюванням диспозиції та розширення й посиленням санкції за ч. 2 ст. 240 Кримінального кодексу України. Доведена доцільність розширення кола суб’єктів за вказаною статтею, з огляду на залучення широкого кола осіб як безпосередньо у процес незаконного видобутку корисних копалин, так і подальшого транспортування та реалізації.