Abstract:
Стаття присвячена проблемі підвищення ефективності
функціонування вітчизняної портової влади (від англ. port authority) в особі державного підприємства «Адміністрація морських портів України» у формі державного підприємства, що розглядається через призму міжнародного досвіду та
національних галузевих політик в інфраструктурній галузі, а також виробленню
рекомендацій щодо здійснення переходу адміністрації морських портів України до
корпоративної форми управління. У статті наводяться основні проблемні питання функціонування вітчизняної портової влади у формі державного унітарного
підприємства, серед яких, зокрема, неможливість повноцінного переходу до моделі
управління «порт-лендлорд» для управління землями в межах портів, відсутність
самостійного права розпоряджатись нерухомим майном в контексті його оренди
чи концесії, обмеженість в утворенні дочірніх підприємств та придбанні корпоративних прав тощо. В той же час дослідження Європейської організації морських портів вказує, що близько 51 відсотка портових адміністрацій країн
Європейського союзу функціонують як незалежні комерційні компанії. Це забезпечує в тій чи іншій мірі функціональну автономію портової влади, їх фінансову
автономію, професійне та прозоре корпоративне управління, а також пропорційний регуляторний нагляд. Для трансформації адміністрації морських портів
України в акціонерне товариство у статті пропонується т.зв. «дорожня карта»,
що має включати два основних етапи: підготовка нормативного під-ґрунтя та
здійснення операційних перетворень