Abstract:
Під час руху судна криволінійною траєкторією через вузькість виникає безліч специфічних небезпек, що потребують особливої уваги з боку капітана та екіпажу судна. Вузькі водні шляхи, такі як канали, протоки і річки, характеризуються обмеженим простором для маневрування, що значно ускладнює керування судном, особливо коли воно сильно навантажене. У таких умовах помилки в розрахунку траєкторії або швидкості можуть призвести до серйозних аварій, зіткнень або посадки на мілину, що призводить не тільки до пошкодження судна, а й до загрози для довкілля та економіки. Основна небезпека під час руху судна криволінійною траєкторією полягає в тому, що судно, володіючи великою масою, інерцією і вантажопідйомністю, набагато складніше управляється на поворотах, ніж малі судна. Це створює додаткове навантаження на рульове управління, яке повинно з високою точністю враховувати кут повороту, поточні погодні умови, силу течії і напрямок вітру. Одним із ключових завдань екіпажу стає необхідність постійного розрахунку траєкторії руху судна з урахуванням його маси і довжини, щоб уникнути виходу за межі вузькості або зіткнення з іншими об'єктами. Крім того, під час руху криволінійною траєкторією у вузькості істотно зростає вплив зовнішніх чинників, наприклад: сила течії, вітровий вплив, а також наявність інших суден. Неправильне прогнозування цих факторів або ігнорування можливих змін можуть призвести до того, що багато вантажне судно відхилиться від розрахованої траєкторії, втратить керованість або почне дрейфувати. Важливо враховувати і так званий ефект зосередженого тиску води, який виникає під час руху судна поблизу берега або інших перешкод. Цей ефект здатний змінити динаміку руху судна і вимагати негайного коригування курсу і швидкості. В ході виконання даної роботи були розглянуті деякі розрахунки, які необхідно виконувати під час виконання планування рейсу для запобігання більшої частини розглянутих у роботи небезпек під час виконання фактичного плавання судна.