Abstract:
Магістерська кваліфікаційна робота присвячена дослідженню проблем навігаційної безпеки судноплавства в умовах каналів і фарватерів, зокрема при нічній навігації. У роботі проаналізовано сучасний стан навігаційної аварійності, визначено основні причини і фактори, які впливають на рівень аварійності, такі як стохастичні фактори, людський фактор та обмеженість інформаційного забезпечення. Розроблено рекомендації щодо удосконалення методів оцінки навігаційних ризиків, включаючи формалізацію процесів судноводіння, використання автоматизованих систем підтримки прийняття рішень та оптимізацію роботи з лоцманськими проводками. У першому розділі роботи проаналізовано сучасний стан судноплавства в обмежених акваторіях і визначено ключові проблеми, такі як ризики посадки суден на мілину, зіткнень, навалів, особливо за умов нічного плавання. Вивчено особливості організації судноплавства в каналах і фарватерах, а також оцінено навігаційну обстановку вночі. Другий розділ присвячено аналізу існуючих організаційно-технічних засобів забезпечення безпеки плавання, включаючи використання супутникових систем, автоматизованих ідентифікаційних систем, створення навігаційного огородження та вдосконалення лоцманських проводок. Окрему увагу приділено аналізу впливу людського фактору на навігаційну аварійність. У третьому розділі запропоновано заходи для підвищення навігаційної безпеки, включаючи рекомендації з удосконалення навігаційного обладнання, впровадження кібернетичних систем підтримки прийняття рішень і нових методів підготовки судноводіїв. Запропоновано створення алгоритмів дій для судноводіїв у складних умовах, а також формалізацію процесу оцінки навігаційних ризиків.